PORIN KIILTÄVÄN ASFALTIN KIIHKEÄT KAUDEN PÄÄTTÄJÄISET 

Elokuun viimeisenä viikonloppuna Porin FK-kerhon uutukaisella asfaltilla ajettu SM-kauden päätöskisa helli kilpailijoita lauantaina auringonpaisteella, ja sunnuntaina sateella. Yhtä vaihtelevat olivat myös tunnelmat varikolla – kiristyvä kilpailu viimeisten jaossa olevien pisteiden osalta herkisti ymmärrettävästi tiimien tunteita ja kielenkantoja. Koska kyseessä on arvokilpailu ja jaossa suomenmestaruusmitalit, pistelasku tarkistetaan vähintäänkin triplasti, joten jännitys säilynee vielä hetken. VMH Productions taltioi ja striimasi jälleen kerran SM-karkelot, ja viihdyttävät juonnetut lähetykset kuljettajahaastatteluineen ovat nähtävissä Youtuben Moottoriurheilu.tv-kanavalla myös mattimyöhäisille.  

Kauden viimeinen Volkswagen hyötyautojen tarjoama tsempparipalkinto, K-ryhmän 250 euron arvoinen lahjakortti, ojennettiin OKJ-luokassa ajavalle Jesse Saariselle.

SADEKUSKIEN LUVATTU SUNNUNTAI 

Lauantain aika-ajoaamun nopeimmat Roope Miettinen ja Oiva Vettenranta tulevat myös ensimmäisessä erässä maaliin samassa järjestyksessä. Vettenrannan kärsiessä 3 sekunnin aikasakkoa virheellisestä lähdöstä kuusi sijaa kirinyt Peetu Matalamäki ja Lenni Mäkinen kiipeävät kuvitteelliselle podiumille. Aika-ajossa kolmanneksi ajanut Juho Nieminen saa haastavan lähdön ja tippuu 6 sijaa, mutta korjaa tilanteen toisessa erässä rullaamalla katto auki helpon näköisesti maaliin kakkosena Miettisen ja Vettenrannan seurassa. Finaalissa Vettenranta ei ekan erän virheitään toistele, vaan varmistelee itselleen podiumin Miettisen seuraan Peetu Matalamäen peesatessa. Erän nousija on sijalta 15 sijalle 10 kivunnut Max Löfgren. Lenni Mäkinen keskeyttää kolarin seurauksena heti ensimmäiseen mutkaan.  

Sunnuntaiaamuna vielä puoli yhdeksän aikaan mietityttää, siirretäänkö kisojen alkamisaikaa, koska Porin yöllä alkaneet monsuunisateet eivät ota laantuakseen. Lämmittelyyn päästään kuitenkin ihan ajallaan, ja vettä roiskuu siinä vaiheessa enää renkaista. Aika-ajossa märkä rata yllättää usean autoilijan, ja radan varrelle jääkin hyvin pian Hugo Kahila, Roope Miettinen, Leo Lohtari ja Kasper Santasärkkä. Oiva Vettenranta ja Lenni Mäkinen varaavat itselleen erien ykkösrivin, toiseen Sandberg ja Santasärkkä. Ensimmäisessä erässä Vettenranta ja Mäkinen karkaavat kauas muista Miettisen, Matalamäen, Niemisen, Kahilan ja Viitaniemen pyörähdellessä mutkissa. Urho Ristiniemi johdattelee loppujoukon maaliin hienon kuuden sijan nousun jälkeen. Toinen erä sujuu vähemmällä baletilla. Emil Riipinen ei ehdi edes alkutanssiin, vaan joutuu keskeyttämään teknisen vian vuoksi jo lämmittelyssä, Hugo Kahila taas keskeyttää martinmutkaan kierros ennen maalia. Ensimmäiset maaliintulopisteet keräävät Vettenranta, Miettinen ja Santasärkkä Mäkisen luovuttaessa kakkospaikan 3 sekunnin rangaistuksen takia. 

 Finaaliin lähdetään Vettenrannan ja Mäkisen johdolla, Miettisen ja Ristiniemen jonottaessa rivissä kaksi. Vettenranta pitää johtopaikan, Mäkinen valahtaa leveäksi menneen mutkan seurauksena sijalle 6 ja Ristiniemi nousee kakkoseksi. Emil Riipinen riisuu takapuskurinsa matkan varrelle, ja tulee varikolle teknisellä lipulla. Mäkinen kirii takaisin kakkospaikalle jo kierroksella kuusi, mutta podium kiinnostaa muitakin, ja siitä käydäänkin kovaa vääntöä Miettisen, Ristiniemen, Poutasen ja Matalamäen kanssa. Mäkinen saa kuitenkin pidettyä kakkosen, ja karkaa Vettenrannan perään. Matalamäki tekee saman kolmospaikan suhteen. Mäkinen nappaa lähdöstä vielä 3 sekunnin sakon, mutta riittävä kaula Matalamäkeen takaa sunnuntain hopeareunuspodiumin Vettenrannan kiivetessä korkeuksiin.  

EHKÄ AJAN, EHKÄ EN 

Lauantain aika-ajossa melkein nappisuoritukseen yltänyt Mike Parhiala tippuu lähtöhässäköissä 7 sijaa, eikä keskijoukoista ole tällä kertaa paluuta. Maksim Starikov, Kaarlo Lejon ja Richard Pullinen kolaroivat, ja joutuvat keskeyttämään. Eräpisteet menevät Alfons Miettiselle, Simeon Ketolalle ja Otto Sakalalle. Toinen erä alkaa Ella Lähdemaan ajautuessa nurmikonleikkuuseen heti lähtöruuhkassa, ja hänen eränsä jää siihen. Keulat ottaa Miettinen, perässään Ketola ja Sakala, ja samassa järjestyksessä ylitetään myös toisen erän maaliviiva Parhialan jäädessä paijaamaan ananasta. Rankkuja jaellaan niin ajotavasta kuin puskureistakin. Finaali vaikuttaa rauhalliselta Alfons Miettisen rullaillessa kaikessa rauhassa kärjessä, kunnes alkaakin tapahtua. Ensin keskeyttää Kasper Korelin, sitten Joel Taipale ajaa ulos ohitusyrityksen seurauksena. Pian myös Sakala ja Ovaska siirtyvät leikkaamaan nurmea. Edellisten esimerkkiä seuraa myös hyvin kärkeä kohti edennyt Kimi Alanko, ja vähän myöhemmin Maksim Starikov. Mike Parhiala ajaa Alfons Miettisen kiinni muutamassa kierroksessa, ja ottaa helpon näköisesti keulan ja kukat Aapo Timosen napatessa pronssia.  

Sunnuntain sateisen aika-ajon vie Joel Taipale perässään Rasmus Pentti, Veeti Väänänen ja Mike Parhiala. Ensimmäiseen erään päästään vasta kolmannella yrittämällä. Tällä välin Matias Ovaska ehtii jo kerran luovuttamaan taiston ajaen parkkiin ja siirtyen katsojaksi lippupisteelle, mutta muuttaa viime hetkellä mielensä mekaanikon työntäessä kuskin uudestaan auton kyytiin ja muiden perään radalle. Kahdeksan sijaa nousua ja maalissa 11., joten melkein voisi sanoa mekaanikon ansainneen vähintäänkin taputukset olalle. Onni Tuiskun menopeli ei kestä odottelua ja hyytyy kesken lähtöharjoittelun. Viimein joukon päästessä matkaan kakkospaikalta starttaava Rasmus Pentti tippuu lähdössä hännille, ja pyörähtää pian ulos koko kisasta. Johtoon ampaisee Veeti Väänänen, Alfons Miettinen ja Joel Taipale. Vääntö keulilla on kovaa, sillä Elias Kivistö ja Jesse Saarinen ovat yhtä halukkaita johtoasemiin. Lopullinen maaliintulojärjestys on lonely rider Joel Taipale muutaman sekunnin johdolla, sitten Miettinen ja Saarinen. Puskurirankkuja on jaossa kaikille halukkaille. 

Finaaliin lähdetään liikkeelle saderenkailla, mutta haasteellisesti jo kuivuvalle asfaltille. Kimi Alangon kisa katkeaa ulosajoon jo lähtösuoralle. Joel Taipale nappaa johtoasemat ja pitää ne loppuun asti, perässä tuleva Miettinen varmistaa myös kakkossijansa, mutta kolmossijasta käydään kovaa kamppailua, joka päättyy Otto Sakalan hyväksi muiden jäädessä haistelemaan pakokaasuja. 

OK:N OHITUS- JA PARKKEERAUSNÄYTTEET 

Lauantain aika-ajojen nopeimmat Vili Hakala, Alvar Siimesvaara, Axel Saarniala ja Luca Johannesdahl starttaavat ensimmäiseen erään eturivien paikoilta, mutta kakkosruutu osoittaa taas haastavuutensa, sillä Siimesvaara tippuu ruudusta kaksi seitsemänneksi. Tämä ei kuskia hidastele, vaan maaliin tullaan samassa aika-ajojärjestyksessä. Toinen erä alkaa kolarilla ja Saarnialan ja Johannesdahlin keskeytyksellä. Hakala ampaisee kärkeen Antti Haapalainen ja Nea Kytölä perässään, ja näin tullaan myös maaliin, joka liputetaan ilmeisesti lauantain kunniaksi kierros etuajassa. Säännöt ovat kuitenkin sääntöjä, ja kilpailu päättyy ruutulippuun. Finaali aloitetaan kolarilla, johon päättyy Axel Saarnialan ja Hans Johan Tammin matka. Vili Hakala saa muutaman sekunnin keulan, mutta  Siimesvaara soittelee pedaaleitaan siihen malliin, että Hakala jää lopulta kakkoseksi, Johannesdahlin kiivetessä pronssipallille. 

Märän sunnuntain aika-ajotaitureiksi selviytyvät Haapalainen, Siimesvaara, Johannesdahl ja Hakala. Saarniala joutuu jättämään koko sunnuntain ajot väliin lauantain loukkaantumisen takia. Ensimmäistä erää väännetään koko rahan edestä tiukassa nipussa, ensimmäistä puoliskoa pääosin Johannesdahlin johdolla, ja toista Siimesvaaran. Maalissa lopulta järjestyksessä Siimesvaara, Haapalainen, Hakala. Toisessa erässä Vili Hakala nousee taas lähdössä nelosruudusta kärkeen. Johanesdahl ja Siimesvaara kyttäävät kuitenkin pian takapuskurissa, ja pian Siimesvaara ottaakin ohjat käsiinsä ja karkaa horisonttiin. Maaliintulojärjestys Siimesvaara, Hakala, Johannesdahl. Finaalissa Siimesvaara ajaa suoraan keulaan ja jatkaa siellä yksinään finaalin loppuun asti. Muista sijoista neuvotellaan pidempään, mutta Haapalainen ajaa lopulta hopealle yhtä yksin kuin Siimesvaara, ja sunnuntain pronssi menee Hakalalle.  

KZ2, ERAKOIDEN LUVATTU MAA

Lauantain aika-ajo tarjosi eturivin lähtöpaikat Santtu Juntuselle ja Rando Hansonille. Juntusen lähtö ei kuitenkaan onnistu, ja joukkoa lähtee johtamaan Hanson ja Aaltonen. Asetelmat erän puolivälissä ovat kuitenkin jo täysin toiset – Juntunen painaa kärjessä, Hanson ja Hautamäki perässään. Kuskit maalissa useamman sekunnin eroilla. Hanson palkitaan kuitenkin 10 sekunnilla virheellisestä lähdöstä, ja kolmossijan pisteet menevät maaliin neljäntenä ajaneelle Aaltoselle. Toisessa erässä mukana on enää neljä autoa, kun Rando Hanson ajaa varikolle jo lämmittelykierroksen jälkeen. Juntunen johtaa alusta loppuun, Hautamäki kyttää ohituspaikkaa Aaltosesta, mutta päätyy sittenkin likaisen kautta katselemaan maisemia kolmospaikalla. Kostamo keskeyttää puolivälissä erää.  

Ensimmäisen finaalin pääsevät ajamaan kaikki muut paitsi Kostamo, joka joutuu tyytymään tälläkin kertaa puolikkaaseen kisaan. Juntunen asettautuu taas johtohommiin, Hansonin, Aaltosen ja Hautamäen seuratessa vähän matkan päässä. Lähtö ajetaan ilman suurempaa draamaa samassa järjestyksessä maaliin. Päivän toisessa finaalissa Juntunen, Hanson ja Aaltonen ovat ne kuljettajat, jotka ajavat maaliin, vaikka aikamoisten sekuntierojen takia ei voi olla varma, ajavatko kuskit edes samassa lähdössä. Kostamo ja Hanson keskeyttävät muutama kierros ennen ruutulippua.