Nollasta sataan kolmessa sekunnissa

Kartingin kuninkuusluokassa vipinää

Hiljaiseloa parin viime kauden viettänyt KZ2-luokka tekee näyttävää paluuta kilparadoille. Kaudelle 2024 on ennakkotietojen mukaan odotettavissa ennätysmäärä kuljettajia – niin vanhoja konkareita, kuin luokkaa vaihtavia haastajiakin. Kaikkia yhdistää se, että miltei jokaisella on takataskussaan jonkin värinen SM-mitali. 

Haastajat haastaa, konkarit vastaa

Tulevasta SM-sarjasta on muodostumassa kivikova. Mitalijahtiin ovat ilmoittautuneet ainakin tämän vuoden mitalikolmikko Paavo Tonteri, Aleksi Jalava ja Santtu Juntunen. Erittäin koviksi haastajiksi voidaan nimetä tämän vuoden OK-suomenmestari Alvar Siimesvaara ja kolmonen Axel Saarniala. Yhtä hyvin podiumilla ja mitalikannassa voidaan kuitenkin nähdä myös kokeneempia ja jo aiemmin menestystä niittäneitä, kuten Kaisa Eiristö ja Jani Kilpeläinen. Mukaan odotetaan myös muita kovia nimiä OK-luokasta kuten Veeti Nenonen, Aaron Koivula sekä Aada Turpeinen. 

Valmiina, paikoillanne, aja!

KZ2-luokkaan siirtyminen on yksi lajin isoimmista kehityshypyistä. Kokeneellakin kuljettajalla riittää haastetta 6-vaihteisen etujarrullisen auton ratissa. Ratakierroksella vaihdetta vaihdetaan keskimäärin 25-30 kertaa, eli noin parin sekunnin välein. Yhden finaalin aikana vaihtamista tapahtuu siis 250 kertaa. Oman mausteensa luokkaan tuo myös kuljettajien suuri ikäjakauma – KZ2:ssa ratin taakse pääsee hyppäämään 15-vuotiaana, eikä yläikärajaa ole. Luokan erikoisuus, paikaltaan lähtö taas takaa jännityksen niin kuljettajille kuin yleisöllekin. KZ2 on myös suorituskyvyltään ylivoimaisesti tehokkain kartingluokka, joka antaa erinomaisen pohjan seuraaviin kilpa-autoluokkiin siirtyessä.

Mitalistien mittelöt

Mikäli kaikki odotetut kuljettajat saavat ensi kauden budjetin kasaan ja ovat viivalla valon vaihtuessa Kotkassa, niin edessä on kova taistelu SM-mitaleista ja PM-edustuspaikasta sekä rutkasti viihdettä yleisölle. Mukaan odotetaan myös ulkomaisia kuljettajia mm. Virosta. On vaikeaa keksiä mitään muuta autourheilun luokkaa, jossa olisi mukana yhtä monta SM-mitalistia, joten sen perusteella voidaankin puhua ylivoimaisesti tasoikkaimmasta autourheilun SM-sarjasta vuonna 2024.